کاربرد پلی یورتان در معماری + [3 کاربرد مرسوم]

پلی یورتان در معماری

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

پلی یورتان در معماری پیشرفت بی‌نظیری داشته و کیفیت و عملکرد ساختمان‌ها را به صورت قابل توجهی افزایش داده است. از ویژگی‌های پلی اورتان ها می‌توانیم به فرم پذیری، طیف رنگی مختلف، انعطاف پذیری و وزن بسیار سبک آن اشاره کنیم که باعث محبوبیت این محصول شده است.

پلی یورتان‌ها کاربردهای متنوع و نقش بسزایی در صنعت معماری دارند که می‌توانیم از کاربردهای آن به عایق ساختمان‌ها، سقف‌های کاذب و غلتک‌های ضد سایش اشاره کنیم. علاوه بر آن، پلی یورتان‌ها در برابر رطوبت، آب، کپک‌، ترک و حرارت، مقاوم هستند. آن‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند که می‌توانیم به فوم‌های سخت، نرم، نیمه سخت و منعطف اشاره کنیم.

کاربرد پلی اورتان در معماری و طراحی دکوراسیون

از دیگر کاربردهای پلی یورتان در معماری می‌توان به ساخت دکوراتیو و جلوه‌های زیبا برای ساختمان‌ها اشاره کرد. همانطور که گفتیم این مواد دارای حالت‌های مختلف و متنوعی هستند، پس می‌توانیم از آن‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان‌ استفاده کنیم. ویژگی های زیر در پلی یورتان، این ماده ارزشمند را برای کاربرد های بسیاری مناسب کرده ست:

  1. دارای انعطاف پذیری و تنوع در طراحی
  2. جلوگیری از ورود هوا، رطوبت و صدا
  3. عدم آسیب رساندن به انسان و طبیعت
  4. عدم وجود ترکیبات و مواد شیمیایی سرطان‌زا در آن‌ها
  5. حفظ زیبایی ظاهری و بسیار سبک وزن
  6. ذخیره منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست
  7. چسبندگی بسیار عالی و ترمیم‌پذیر
  8. قابلیت رنگ پذیری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کاربرد پلی یورتان در طراحی دکو‌راسیون

پلی یورتان در معماری از بهترین گزینه‌ها برای طراحی های متنوع هستند، زیرا نصب آن‌ها بسیار آسان، سریع و تمیز انجام شده و باعث  به وجود آوردن نمای زیبا و مدرن در ساختمان‌ها می‌شوند. مواد پلی یورتان را می‌توان به سه روش پاشش، تزریق و ریختن اجرا کرد.

گچ بری پیش ساخته پلی یورتان در معماری، طرح‌های بسیار متنوع، جزئیات دقیق و زیبا با کاربردهای مختلفی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم یک دکوراسیون مجلل و بسیار زیبایی را به وجود آوریم. علاوه بر این، می‌توانیم به فریم‌های تزئیناتی اشاره کنیم که گزینه بسیار عالی برای تزئینات دیوار اتاق‌ها، با هزینه‌ای بسیار کم هستند. پانل‌های تزئینی هم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها دیوارهای داخلی ساختمان را تزئین کنید.

امروز بیشتر بدانید: پلی یورتان در ساختمان سازی

کاربرد پلی یورتان در پنجره

کاربرد پلی اورتان در پنجره

پلی یورتان‌ها در اکثر صنایع استفاده می‌شوند و با وارد شدن به زمینه‌های مختلف، از هدر رفت انرژی‌ها تا 50 درصد جلوگیری می‌کنند. پلی یورتان‌ها به دلیل اینکه در مقابل سرما، گرما و رطوبت مقاوم هستند و در طی گذشت فصل‌ها تغییر ابعاد نمی‌دهند، گزینه مناسبی برای استفاده در ساخت پنجره‌ها می‌باشند. چهار نکته از ساخت تا نصب پنجره شایان ذکرست:

  1. سنجیدن ابعاد مکان مورد نظر، تهیه نقشه و طراحی مناسب
  2. توجه لازم در استفاده از متریال استاندارد
  3. تولید صحیح با ماشین آلات استاندارد
  4. نصب و آب بندی مناسب به وسیله فوم و چسب سیلیکون

کاربرد پلی یورتان در استخر

همانطور که مطالعه کردید، پلی یورتان در معماری تحولات بزرگی ایجاد کرده‌اند. آن‌ها ضد آب بوده و دارای عمر زیادی هستند. البته قدرت ویژه‌ای در عایق بندی‌ها و پوشش‌ها از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل است که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشند و گزینه بسیار مناسبی برای عایق کاری استخرها و آب بندی استخرها به شمار می‌آیند.

به طور کلی پلی یورتان در معماری برای استخرهای سیمانی و استخرهایی که کاشی شده‌اند کاربرد بیشتری دارند. لازم به ذکر است که اگر قبل از اجرای عملیات پلی یورتان‌ها بر روی استخر، سطوح دارای گرد و غبار، رطوبت، چربی باشند، به کیفیت دلخواه نخواهید رسید.

امروز بیشتر بدانید: کفپوش پلی اورتان

کاربرد پلی یورتان در قالب گیری

لازم است ذکر شود که از کاربردهای دیگر پلی یورتان در معماری می‌توانیم به ساخت قالب‌های پلاستیکی، قالب‌های مقاوم در برابر کشش، قالب‌های بتنی و سرامیکی، اشاره کنیم. نکته‌ مشترک بین همه‌ قالب‌های ذکر شده این است که از مقاومت سایشی و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. به طور کلی از قالب‌های پلی یورتان برای تزئینات نهایی بر روی دیوارها، سقف‌ها و سایر مکان‌های دیگر استفاده می‌شود.

جمع‌بندی کاربرد پلی یورتان در معماری

در سال های اخیر استفاده از پلی یورتان در معماری کاربرد های روزافزون و چشمگیری داشته که تمامی این افزایش مصرف های به دلیل صرفه اقتصادی، کاهش مصرف انرژی و کاربردپذیری آسان این ماده بوده ست. در این مقاله نیز کاربرد های مختلف پلی اورتان در معماری بررسی شد. برای خرید محصولات پلی اورتان، به صفحه محصولات می‌توانید مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

  1. مهمترین کاربردهای پلی یورتان در معماری چیست؟

    پلی یورتان‌ها کاربردهای متنوع و نقش بسزایی در صنعت معماری دارند که می‌توانیم از کاربردهای آن به عایق ساختمان‌ها، سقف‌های کاذب و غلتک‌های ضد سایش اشاره کنیم. علاوه بر آن، پلی یورتان‌ها در برابر رطوبت، آب، کپک‌، ترک و حرارت، مقاوم هستند.

  2. چرا پلی یورتان در طراحی دکوراسیون کاربرد دارد؟

    زیرا نصب پلی یورتان در طراحی دکوراسیون بسیار آسان، سریع و تمیز انجام شده و باعث  به وجود آوردن نمای زیبا و مدرن در ساختمان‌ها می‌شوند. مواد پلی یورتان را می‌توان به سه روش پاشش، تزریق و ریختن اجرا کرد.

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

2 پاسخ

  1. یعنی اینقدر پلی روتان در معماری کاربرد داره؟
    خیلی جالبه!
    مورد دیگه ای هم هست بشه بهش اضافه کرد؟

    1. بله، غیر از اینکه پلی اورتان در معماری کاربرد زیادی داره، در صنایع دیگه مثل خودروسازی، پوشاک، لوازم خانگی و … هم نقش مهمی داره و خیلی به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه ها کمک میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *