معرفی بهترین مارک پلی اورتان [6 برند برتر]

businessman working on Desk office business financial accounting calculate Graph analysis

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

 پلی اورتان به گونه‌ای از مواد شیمیایی و ساخت محصولات پتروشیمی گفته می­شود که حاصل واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به عنوان مواد اصلی است. این نوع مواد شیمیایی کاربرد بسیار زیادی در دنیای ما پیدا کرده‌اند، به عنوان مثال؛ از ساخت فوم صندلی گرفته تا وسایل پلاستیکی و ساخت انواع رنگ از قابلیت‌های این مواد نهایت استفاده را می‌کنند. شرکت های بسیاری سعی بر تولید بهترین مارک پلی اورتان داشته اند اما تنها شرکت های کمی توانستند در لیست بهترین برند پلی اورتان قرار بگیرند.

بهترین مارک پلی اورتان (پلی یورتان)

رنگ­های پلی اورتان و به طور کلی گروه پلی اورتان دستاورد بزرگی در صنعت رنگ سازی و پوشش دهی در سطح دنیا ایجاد کرده‌اند. یکی از آن‌ها به خاطر کیفیت و بادوام بودن این نوع محصولات و موارد دیگر ارزان قیمت بودن و برتری نسبت به روش های قدیمی است.

در ادامه برندهایی که در لیست تولید کنندگان بهترین مارک پلی اورتان از نظر مصرف کنندگان و برندهایی که در این صنعت بوده و در نوع خود بهترین هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

پادراپات پارس | Padrapat Pars

لوگو پادراپات پارس

پادراپات پارس را می‌توان بهترین مارک پلی اورتان برای مصارف مربوط به شیمی ساختمان و ساخت و ساز در اشکال مختلف از جمله فوم، عایق، ملات تعمیری و … دانست که به دلیل سابقه همکاری در پروژه های ساختمانی متعدد، در اجرا و تهیه مواد مورد نیاز نیز، می‌تواند مجری و مشاور شما باشد. پادراپات پارس از تولید کنندگان شناخته شده بازار ست و ضمانت کیفیت محصولات آن ثابت شده ست.

دیوکس | DIOX

والرسا در لیست بهترین مارک پلی اورتان

دیوکس یک شرکت ایرانی در عرصه تولید و پخش مواد پلی یورتان و انواع رنگ و پوشش­­های با دوام است. طبق بررسی های انجام شده بهترین مارک پلی اورتان در صنایع رنگ را می‌توان محصولات این شرکت دانست که یکی از شرکت های موفق در ایران می‌باشد و دلیل اصلی آن این ست که به ظاهر و بسته بندی محصولات توجه ویژه‌ای کرده است گرچه از سوی دیگر تنوع محصولاتی که دست مصرف کننده می‌رسد به حدی بالا است که گاها انتخاب را برای مشتری سخت می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا برخی افراد آن را با محصولات مشابه خارجی اشتباه بگیرند.

الوان | Alvan

الوان در لیست بهترین مارک پلی اورتان

مارک الوان نیز برای یک شرکت ایرانی است که محصولات و مواد پلی یورتان را با کیفیت مناسبی تهیه می­‌کند. این شرکت نیز در تولید انواع رنگ‌ها در بخش‌های مختلف اعم از ساختمانی، پوششی، صنعتی و مخصوصا چوبی فعالیت دارد و یکی از برند های مطمئن در بازار ایران است.

والرسا | VALRESA

والرسا در لیست بهترین مارک پلی اورتان

این مارک برخلاف مارک­های دیگر، ایرانی نیست و متعلق به یک شرکت اسپانیایی کهنه کار می­باشد که به صورت ویژه در تولید انواع رنگ­های مختلف و متنوع شروع به کار کرده است. این شرکت، در سطح جهان و ایران اعتبار زیادی دارد و چند شرکت داخلی مانند ویدا زرین فام نیز نماینده این شرکت در ایران هستند.

گنج | GENC

گنج در لیست بهترین مارک پلی اورتان

برند گنج هم یک مارک غیر ایرانی است. این شرکت در همسایگی ایران یعنی ترکیه قرار دارد. مارک GENC در سطح کشورهای اروپایی نماینده دارد و یکی از پرفروش ترین­­ها در این قاره سبز می­باشد. این مارکِ تولیدی بین افرادی که از قدیم در کار رنگ بوده‌اند طرفداران بسیاری دارد و مصرف کننده همیشگی این برند بوده‌­اند. محصولات این شرکت در ایران توسط شرکت دیاکو پارس عرضه می‌­شوند. از مزایای این محصول به ماندگاری بالا میتوان اشاره کرد.

پارس اشن | Pars Eshen

پارس اشن شرکت پنجم در لیست بهترین مارک پلی اورتان

یک برند ایرانی دیگری است که یکی از شرکت‌های قدیمی‌در تولید انواع مختلف رنگ­ها و پلی اورتان‌ها می‌باشند. این برند بیشتر در تولید رنگ‌های مخصوص چوب و الوار فعالیت دارد و محصولات و مارک این شرکت از کیفیت و دوام بالایی برخوردار می­باشند. همچنین نسبت به محصولات مارک‌­های دیگر در خرید عمده قیمت مناسب تری دارد. یکی از امتیازات این مارک تولیدی، فعالیت در ساخت و تولید رنگ­های فوری در بخش چوب می­باشد.

اما پلی اورتان چه ساختاری دارد و چرا مهم ست؟

فرمول شیمایی پلی اورتان

فرمول شیمیایی پلی اورتان مشخصا از دو دسته پلی ال ها و ایزوسیانات‌ها هستند که نقش اصلی را در ساختن این نوع مواد را بر عهده دارند و از گروه اورتان­­­­­­­­­ها می­­­­­­­­­­­باشند. در بحث جزییات بیشتر، اگر بخواهیم وارد شویم پلی ال‌ها مایعات چسبناکی هستند که از گروهای هیدروکسیل بر پایه اکسیژن و هیدروژن ساخته شده‌اند. آن‌ها همواره با گرو‌های ایزوسیانات واکنش زیادی می­دهند. اما ترکیبات شیمیایی ایزوسیانات‌ها بر پایه نیتروژن، کربن و اکسیژن تهیه و ساخته می­شوند.از واکنش بین آب و ایزوسیانات‌ها، دی اکسید کربن به عمل می آید و از این نحوه ترکیب شیمیایی به عنوان یک دمنده شیمیایی در ساخت مواد یا ماده‌ای مثل فوم و رنگ استفاده می‌شود.

فرمول پلی اورتان
فرمول نحوه ساخت و ترکیب پلی اورتان

تخریب و سرنوشت محیطی

کاربرد پلی اورتان همان گونه که گفته شد بسیار وسیع است. در رنگ کاری کابینت­‌ها، درب‌ها، لوله‌­ها، حفاظ‌­ها و هر آنچه که شما فکرش را کنید کاربرد دارند. ولی حتی بهترین مارک پلی اورتان هم چرخه مصرف و عمر استفاده دارد؛ چه مواردی بر کارکرد و سلامت پلی اورتان تاثیر می‌گذارد؟

اثرات نور مرئی

فوم پلی اورتان ساخته شده با ایزوسیانات آروماتیک که در معرض نور UV قرار گرفته است. تغییر رنگی که در طول زمان رخ می دهد به راحتی آشکار می شود.

حتی بهترین مارک پلی اورتان ها، به ویژه آنهایی که با استفاده از ایزوسیانات های آروماتیک ساخته می شوند، حاوی کروموفورهایی هستند که با نور تعامل دارند. این مورد در زمینه پوشش های پلی یورتان، جایی که پایداری نور یک عامل مهم است و دلیل اصلی استفاده از ایزوسیانات های آلیفاتیک در ساخت پوشش های پلی یورتان است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هنگامی که فوم PU، که با استفاده از ایزوسیانات های آروماتیک ساخته می شود، در معرض نور مرئی قرار می گیرد، رنگ آن تغییر می کند و از سفید مایل به زرد به قهوه ای مایل به قرمز تبدیل می شود.

فوم پلی یورتان که در معرض نور خورشید قرار گرفته ست.

به طور کلی پذیرفته شده است که به غیر از زرد شدن، نور مرئی تأثیر کمی بر خواص فوم دارد. این امر مخصوصاً زمانی اتفاق می‌افتد که زرد شدن در قسمت‌های بیرونی یک فوم بزرگ اتفاق بیفتد، زیرا بدتر شدن خواص در قسمت بیرونی تأثیر کمی بر خواص توده‌ای کلی خود فوم دارد. همچنین گزارش شده است که قرار گرفتن در معرض نور مرئی می تواند بر تغییرپذیری برخی از نتایج آزمایش خواص فیزیکی تأثیر بگذارد. اشعه ماوراء بنفش پرانرژی باعث ایجاد واکنش های شیمیایی در فوم می شود که برخی از آنها برای ساختار فوم مضر هستند.

هیدرولیز و تجزیه زیستی

پلی یورتان ها ممکن است در اثر هیدرولیز خرد شوند. این یک مشکل رایج در کفش هایی است که در کمد رها می شوند و با رطوبت هوا واکنش نشان می دهند.

اعتقاد بر این است که تخریب میکروبی پلی اورتان به دلیل عملکرد آنزیم های استراز، اورتاناز، هیدرولاز و پروتئاز است. این فرآیند کند است زیرا اکثر میکروب ها در حرکت فراتر از سطح پلیمر مشکل دارند. حساسیت به قارچ ها به دلیل آزاد شدن آنزیم های خارج سلولی که توانایی نفوذ بیشتری به ماتریکس پلیمری دارند، بهتر است. دو گونه از قارچ اکوادوری Pestalotiopsis قادر به تجزیه زیستی پلی یورتان در شرایط هوازی و بی هوازی مانند موجود در پایین محل های دفن زباله هستند. تخریب اقلام پلی اورتان در موزه ها گزارش شده است. پلی یورتان های نوع پلی استر به راحتی توسط قارچ تجزیه می شوند تا پلی اتر.

نتیجه گیری بهترین مارک پلی اورتان

در خصوص خرید بهترین مارک پلی اورتان می‌توان اینطور جمع بندی کرد:

  • در زمینه پلی اورتان مخصوص شیمی ساختمان و عایق و پوشش، شرکت پادراپات پارس محبوبیت خوبی میان مصرف کنندگان دارد.
  • در زمینه رنگ پلی اورتان مخصوص چوب، مارک دیوکس طبق نظر مردم بیشترین آمار مصرف کننده را داشته است.
  • در خصوص برندهای خارجی­ به دلیل مشکلاتی مانند حمل ونقل و تحریم جز شرکت‌های ترکیه‌­ای نمی­توان مارک دیگری را به طور واضح مثال زد.

سوالات متداول

بهترین مارک پلی اورتان در صنایع شیمی ساختمان کدام ست؟

شرکت پادراپات پارس، در زمینه پلی اورتان مخصوص شیمی ساختمان و عایق و پوشش، محبوبیت خوبی میان مصرف کنندگان دارد.

بهترین برند پلی اورتان در صنایع رنگ کدام ست؟

برند دیوکس در زمینه رنگ پلی اورتان مخصوص چوب، طبق نظر مردم بیشترین آمار مصرف کننده را داشته است.

کلیدواژه ها:
بهترین مارک پلی اورتان ، بهترین مارک پلی یورتان ، بهترین برند پلی اورتان ، بهترین برند پلی یورتان

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

یک پاسخ

  1. خیلی خوب شد که بهترین مارک پلی اورتان توی هر حوزه رو جمع بندی کردین
    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *