صادرات و واردات پلی اورتان در ایران

واردات و صادرات پلی اورتان

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

پلی اورتان نوعی پلیمر است، که برای اولین بار در کشور آلمان تولید شد. موارد استفاده متعددی همچون کفپوش پلی اورتان در سطوح کف بیمارستان‌ها، استودیوم‌ها و حتی به عنوان عایق لوله‌های فولادی، واردات پلی اورتان را به امری حیاتی تبدیل کرده ست. البته به دلیل دارا بودن مواد مضر هرگز برای پوشش‌دهی درون لوله از آن استفاده نمی‌کنند. لوله‌هایی که در زیر خاک قرار می‌گیرند، نیاز به یک محافظ در برابر خوردگی دارند، پلی یورتان بهترین گزینه جهت پوشش‌دهی این لوله‌هاست.

واردات فوم پلی اورتان
صادرات و واردات فوم پلی اورتان

از دیگر موارد کاربرد این ماده شیمیایی، عایق‌کاری می‌باشد که درزها و حفره‌ها را به خوبی می‌پوشاند. این پلیمر با طبیعت سازگار است و هیچ ضرری به محیط زیست نمی‌رساند، به همین دلیل در مصارف پزشکی نیز  به کار گرفته می‌شود. اگر در زمینه واردات و صادرات پلی اورتان نیاز به کسب اطلاعات دارید، تا پایان مقاله همراه ما باشید. ترخیص پلی اورتان نیازمند دقت و سرعت بالاست و باید به بازرگانی‌های معتبر مراجعه شود.

آمار ترخیص و واردات پلی اورتان

واردات پلی اورتان در کشور امری ضروری به حساب می‌آید؛ چرا که کاربردهای فراوانی دارد. واردات این ماده شیمیایی در ایران بدون در نظر گرفتن ترخیص پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها بیش از ۷ هزار تن بوده است. البته این میزان جدای از واردات پلی‌ ال‌ها و ایزوسیانات‌ها که از نظر ارزش دلاری معادل ۱۳۷ میلیون دلار است، می‌باشد.‌

ارزش کل واردات پلی یورتان به کشور نزدیک به ۱۸۲ میلیون دلار در یک سال محاسبه شده. حجم واردات و ترخیص این ماده شیمیایی بیش از ۷۶ هزار تن در سال می‌باشد. کشورهای تأمین کننده پلی اورتان ایران، چین، کره جنوبی، هند، امارات متحده عربی، ترکیه، ایتالیا، سنگاپور و آلمان هستند.

میزان پلی اورتانی که از کشور چین خریداری می‌شود، با سهم وزنی ۲۷ درصد و سهم ارزش دلاری ۲۴ درصد است‌. میزان واردات این کالا از کره جنوبی ۳۷ درصد سهم وزنی و ۳۵ درصد سهم ارزش دلاری را به خود اختصاص داده است.

ترخیص پلی اورتان از گمرک
ترخیص پلی اورتان از گمرک

مهم‌ترین مرز ورودی پلی اورتان بندر شهید رجایی در بندر عباس می‌باشد. از دیگر گمرکات ترخیص، گمرک غرب تهران، قزوین و بازرگان را می‌توان نام برد.  بیشترین میزان ترخیص پلی یورتان به بندر شهید رجایی تعلق گرفته که ۷۹ درصد سهم وزنی و ۸۲ درصد سهم ارزش دلاری می‌باشد. بعد از بندرعباس، گمرک تهران با سهم وزنی ۱۳ درصد و سهم ارزش دلاری ۱۰ درصد در این زمینه فعال  است. ترخیص پلی اورتان در گمرک سهلان و جلفا نیز صورت می‌گیرد.

هزینه واردات پلی اورتان

در کتاب مقررات صادرات و واردات و ترخیص آمده که کد تعرفه گمرکی پلی یورتان ۳۹۰۹۵۰۰۰ است. این کد مربوط به هزینه ترخیص کالاها در گمرک می‌باشد. کارشناسان در بازرگانی‌ها هزینه صفر تا صد واردات و ترخیص پلی اورتان را در اختیار شما قرار می‌دهند. جهت محاسبه هزینه ترخیص  پلیمر باید به موارد زیر توجه کنید.

  • هزینه منبع یابی
  • خرید پلی یورتان از فروشنده خارج از کشور
  • هزینه حمل تا مرز ورودی کشور
  • هزینه ترخیص
  • هزینه کارت بازرگانی
  • حمل و نقل داخلی تا انبار مورد نظر

بیشتر بخوانید: بهترین مارک پلی اورتان

مراحل واردات پلی اورتان

وقتی یک کالا می‌خواهد وارد کشور شود، باید به گمرک تحویل داده شود و پس از گذراندن مراحل آزاد سازی اجازه وارد شدن به کشور را دارد‌. واردات پلی اورتان نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ برای انجام تشریفات گمرکی و پروسه واردات پلی اورتان باید شرکت‌های بازرگانی را انتخاب نمایید، که در کمترین زمان ممکن و با حداکثر دقت فرآیند ترخیص کالا را انجام دهند.

برای اینکه در هنگام ترخیص با مشکل مواجه نشوید، نیاز به اخذ مجوزهای لازم دارید. انواع مختلفی از پلی اورتان‌ ها در مرز ترخیص می‌شوند. برای ترخیص این کالا باید مراحل زیر طی شود.

  1. یافتن منبع به صورت حرفه‌ای جهت پیدا کردن بهترین و با کیفیت‌ترین تأمین کننده از کشورهای گوناگون
  2. مذاکره و دریافت پروفرمای پلی اورتان
  3. تنظیم اظهارنامه اطلاعاتی کالا
  4. انجام اموری مانند ثبت سفارش
  5. گرفتن مجوز از سازمان‌های مربوطه
  6. دریافت تخصیص نیمایی از بانک مرکزی کشور
  7. انجام دادن امور حواله
  8. بازرسی کالا جهت کسب اطمینان از صحت و کیفیت بار ارسال شده
  9. انجام امور حمل ونقل
  10. صدور پروانه ترخیص
  11. ترخیص پلی اورتان و کنترل پایانی
  12. تحویل کالا به مشتری
صادرات پلی اورتان
صادرات پلی اورتان

مراحل صادرات پلی اورتان

برای خروج هر گونه کالا از کشور نیز، مراحل خاصی باید طی شود؛ در ادامه می‌توانید لیست مراحل لازم برای صادرات پلی اورتان را مطالعه فرمایید.

  1. تأسیس یک شرکت (Establishing an Organization): برای انجام کلیه امور اقتصادی به صورت رسمی ابتدا باید یک شرکت سهامی عام یا خاص تأسیس نمود و امور مربوط به سرمایه مالی، نیروی انسانی، مالیاتی و … را انجام داد. سپس به امور مربوط به تولید یا خرید و فرآوری یک کالا اقدام کرد و سپس مراحل صادرات پلی یورتان را آغاز نمود.
  2. افتتاح حساب بانکی (Bank Account): تجارت و مبادلات در بازارهای داخلی و خارجی نیاز به یک بانک برای انجام امور مالی را ضروری می سازد. افتتاح یک حساب در کشورهای خارجی برای انجام کار صادرات نیز از ضروریات این کار محسوب می شود که این امر با توجه نوع کالا و کشور مبدأ متغیر است.
  3. بازاریابی کالا (Marketing): یکی از مهمترین مراحل صادرات پلی اورتان مرحله بازاریابی و شناسایی شهرها و کشورهایی است که کالای مورد نظر می تواند در آن به فروش برسد. این کار با انجام تحقیقات ویژه روی افکار و نیازهای مردم جامعه هدف و در صورت وجود محصولات مشابه در کشورهای مورد نظر می تواند انجام شود. همچنین می توان با راه اندازی وب سایت ها، حضور در شبکه های اجتماعی رایج در آن کشورها و نمایشگاه های بین المللی و رایزنی با مسئولان محلی برای محصول صادراتی خود بازارهای جدیدی پیدا کرد.
  4. صدور پیش فاکتور (Bill of Loading): برای آشنایی خریدار کالا با نوع کالای صادراتی و فروشنده آن، صادر کننده موظف است پیش فاکتور حاوی این نوع از اطلاعات را برای آن شخص، شرکت یا سازمان دولتی ارسال کند. این پیش فاکتورها به زبان انگلیسی بوده و در دسترس صادرکنندگان قرار می گیرد.
  5. بسته بندی و آماده سازی (packing): صادر کننده در این مرحله کالای توافق شده را طبق قرار قبلی با خریدار خود در کشور مقصد تهیه کرده و مطابق با استانداردهای آن منطقه بسته بندی می نماید تا برای ارسال از طریق زمینی، دریایی و یا هوایی آماده شود.
  6. مشخص کردن بهای گمرکی کالا (Pricing/Costing): در ابتدا صادر کننده باید بهای سیف (CIF) یعنی کلیه قیمت کالای صادر شده در کشور صادرکننده، بیمه، بسته بندی و حمل و نقل کالا و تمامی هزینه های مربوط به افتتاح حساب، حق استفاده از امتیاز نقشه، علامت بازرگانی و کلیه امور مربوط به کالا را بپردازد. همچنین باقی هزینه های تعلق گرفته به کالای صادر شده تا اولین دفتر گمرکی بر اساس قیمت ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز ارائه اظهار نامه نیز برعهده صادر کننده خواهد بود.
  7. دریافت مجوز صادرات پلی اورتان از ارگان های مربوطه (RCMC): صادر کننده کالا باید مجوزهای لازم را از سازمان ها و ارگان های مربوطه مانند وزارت بهداشت، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و دیگر سازمان ها و نهادهایی که در امر صادرات دخالت دارند، دریافت کند تا هنگام صدور کالا با مشکلی مواجه نشود.
  8. اظهار کالای صادراتی به گمرک (Declaration of goods to the customs): اکنون صادرکننده می تواند کالای خود را با در دست داشتن مدارک لازم به گمرک حمل نموده و اظهارنامه صادراتی و یا خروجی خود را از آن سازمان اخذ نماید.
  9. بیمه کردن کالا و قرارداد با حامل(Insurance): صادرکننده باید قبل از رسیدن به این مرحله شرکت های حمل و نقل بین المللی را شناخته و برای حمل بار خود با یکی از آن‌ها قرارداد امضا کند. شرکت در کنار این کار باید کالای خود را نیز طبق ضوابط بین المللی بیمه نماید.
  10. دریافت گواهی بازرسی(inspection certificate): طرفین خریدار و فروشنده با یکی از مؤسسات بازرسی کالا که عمدتاً بین المللی هستند و هر دو طرف آن را قبول دارند قرارداد می‌بندند تا گواهی بازرسی مورد نیاز را برای این مرحله دریافت کنند.
  11. اخذ گواهی مبدأ و صدور فاکتور فروش (Certificate of Origin): در این مرحله فاکتور فروش مبدأ توسط صادرکننده کالا صادر شده و به تائید اتاق بازرگانی موجود در محل می رسد. اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش مبدأ، بارنامه حمل و پروانه گمرکی، کالا را صادر می کند. با گسترش دولت الکترونیک امورات گمرکی نیز از این امر بی نصیب نبوده و با ارائه خدمات آنلاین صادرکنندگان، می توانند با مراجعه به سامانه اتاق بازرگانی گواهی مبدأ خود را دریافت نمایند.
  12. صادرات پلی اورتان (Export): در مرحله پایانی شرکت حمل و نقل جواز خروج کالا از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت کرده و آن را پس از بارگیری به کشور مقصد حمل می کند.
استفاده از پلی اورتان به عنوان پوشش لوله فولادی

جمع‌بندی صادرات و واردات پلی اورتان

واردات پلی اورتان از کشورهای مختلفی مانند کره جنوبی، تایوان و آلمان  صورت می‌گیرد، اما بیشترین میزان واردات از سمت کره جنوبی وارد کشور می‌شود.

این ماده شیمیایی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و بسیار مقاوم است. دامنه کاربرد این ماده شیمیایی بسیار گسترده و هر روز در حال پیشرفت می‌باشد. پلی اورتان‌ها در حالات گوناگونی قابل تولید هستند.

واردات و صادرات پلی اورتان شامل 12 مرحله ست که به طور کامل در این مقاله بررسی شد.

با همکاری: شرکت بازرگانی اقتصاد قرن

سوالات متداول

در محاسبه هزینه واردات پلی یورتان به چه مواردی باید دقت کرد؟

در کتاب مقررات صادرات و واردات و ترخیص آمده که کد تعرفه گمرکی پلی یورتان ۳۹۰۹۵۰۰۰ است. این کد مربوط به هزینه ترخیص کالاها در گمرک می‌باشد. جهت محاسبه هزینه ترخیص  پلی یورتان باید به موارد زیر توجه کنید:

هزینه منبع یابی
خرید پلی یورتان از فروشنده خارج از کشور
هزینه حمل تا مرز ورودی کشور
هزینه ترخیص
هزینه کارت بازرگانی
حمل و نقل داخلی تا انبار مورد نظر

بیشترین واردات پلی اورتان از کدام گمرک ست؟

یشترین میزان ترخیص پلی یورتان به بندر شهید رجایی تعلق گرفته که ۷۹% سهم وزنی و ۸۲% سهم ارزش دلاری می‌باشد. بعد از بندرعباس، گمرک تهران با سهم وزنی ۱۳% و سهم ارزش دلاری ۱۰% در این زمینه فعال  است. ترخیص پلی اورتان در گمرک سهلان و جلفا نیز صورت می‌گیرد.

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *