پلی یورتان در خودرو سازی [+3 کاربرد و مزایا]

پلی یورتان در خودرو سازی

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

در حقیقت امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی از تجهیزات مختلفی در صنعت خودروسازی استفاده می‎شود که یکی از موارد استفاده از پلی اورتان است. پلی یورتان ایمنی، راحتی، پایداری و دوام خودرو را افزایش داده، لذا جزء یکی از پلیمرهایی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله به آشنایی بیشتر با کاربرد پلی یورتان در خودروسازی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

پلی یورتان در خودرو سازی
استفاده از پلی یورتان در خودرو ها

انواع پلی یورتان در صنعت خودروسازی

در حقیقت کاربرد پلی یورتان در خودروسازی امروز بسیار گسترده است. این قطعات به دلیل وزن سبکی که دارند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، آن‎ها موجب کاهش سوخت خودرو شده و در حفظ محیط زیست بسیار عالی عمل می‌کنند. بسیاری از شرکت‎‌های خودروسازی، قطعات و اجزای سفارشی پلی اورتان را برای صنعت خودرو تولید می‎‌کنند، از جمله:

  • بوش های تعلیق پلی اورتان
  • پایه های انتقال پلی اورتان
  • پایه‌‎های موتور پلی اورتان
  • چرخ دنده‌‎های‎ پلی اورتان
  • مهر و موم‌‎های پلی اورتان
  • فنرهای پلی اورتان

تمامی این قطعات پلی یورتان مطابق با استانداردهای دقیق طراحی شده‌‎اند. هر پروژه مشتری همیشه با نمونه‏‌های اولیه ساخته شده با هزینه کم برای ارزیابی و آزمایش شروع می‎شود. متخصصین و کارشناسان این حوزه بسیار خرسند و خوشحالند که محصولی در بازه کوتاه مدت یا بلند مدت تولید می‎‌کنند.

چرا استفاده از پلی یورتان در خودرو سازی مرسوم ست؟

یکی از مهم ترین دلایلی که قطعات پلی یورتان در خودرو سازی استفاده می‎‌شود، زیرا پلی اورتان نسبت به سایر مواد مانند پلاستیک و لاستیک برتری دارد. قطعات پلی اورتان قالبی دارای بار بالا و قابلیت فشرده سازی بالا هستند که مدت‎ها پس از شکست قطعات لاستیکی و پلاستیکی کار می‎‌کنند. قطعات پلی یورتان ریخته گری را می‎توان به صورت آهنی یا به شکل اسفنجی در هر رنگ و شکلی ساخت. علاوه بر این اجزای پلی یورتان دوام طولانی مدت و مقاومت شدید در برابر محیط‎های خشن آب، گرما، حلال‎ها، مواد شیمیایی و سایش را ارائه می‎دهند.

پوشش پلی یورتان در خودرو سازی

در بررسی کاربرد پلی یورتان در خودرو سازی باید گفت که امروزه، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان به طور یکسان متوجه می‌شوند که مصرف سوخت موضوع مهم و غیر قابل چشم پوشی است که نیاز به توجه دارد. در بازار خودرو، دولت‌ها در سطح جهانی استانداردهای مصرف سوخت سخت‌تری را برای خودروهای سواری و کامیون‌های سبک اجرا می‌کنند. به منظور پاسخگویی به چالش‎ها و تقاضاهای روزافزون برای صرفه جویی در هزینه، عملکرد بهبود یافته و پایداری، سازندگان خودرو و هوافضا یک روش معمول به نام استفاده از پلی یورتان را اتخاذ می‎کنند.

هنگامی که وزن خودروها و هواپیماها کاهش می‎‌یابد، سوخت کمتری برای حرکت وسیله نقلیه مورد نیاز است. علاوه بر این، طبق تحقیقات مرکز فناوری‌های خودرو «کاهش 10 درصدی وزن خودرو می‌تواند به بهبود مصرف سوخت 6 تا 8 درصد منجر شود.»

استفاده از پلی اورتان در خودرو سازی
پوشش پلی یورتان در خودرو سازی

استفاده از قطعات سبک وزن و موتورهای با راندمان بالا که توسط مواد پیشرفته فعال می‎شود، می‎تواند تا سال 2030 سالانه بیش از 5 میلیارد گالن سوخت را ذخیره کند. صنعت خودرو در حال حاضر از این روند پیروی می‌‎کند و تلاش‎های خود را افزایش می‎دهد. در پایان، سازندگان در جستجوی موادی هستند که بتوانند الزامات کیفیت و عملکرد را برآورده کنند، بدون اینکه تأثیر نامطلوبی بر مهلت یا بودجه پروژه داشته باشند.

کاربرد پلی یورتان در تولید ضربه گیر

خوشبختانه علم مواد به قدری پیشرفت کرده است که گزینه‎‌های مناسب دیگری در دنیای کامپوزیت‎ها وجود دارد. بسته به الزامات استحکام، ایمنی و سایر الزامات، تعدادی مواد مختلف و سبک‌تر وجود دارد که می‌توان برای هر جزء از خودروها و هواپیماها در نظر گرفت. به عنوان مثال، به جای استفاده از قطعات تزئینی جامد فلزی یا پلاستیکی در یک وسیله نقلیه، امکان استفاده از اجزای ساخته شده با پلی یورتان در خودرو با چگالی بالا وجود دارد که می‎توان آن‎ها را پوشش داد تا شبیه چیز واقعی به نظر برسد.

استفاده از پلی یورتان در ضربه گیر خودرو

با توجه به پیشرفت‌های فناوری، تعداد قطعات الکترونیکی در خودروها فقط در طول زمان افزایش یافته است  مانند ارتباطات بی‌سیم، سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS)  و برقی‌سازی وسایل نقلیه.

بنابراین، اگر امکان کاهش تعداد اجزای یک وسیله نقلیه امکان پذیر نیست، یک راه حل سبک وزن را انتخاب کنید که در آن خود ماده بتواند اجزای کمتری داشته باشد. به عنوان مثال، پانل‎های لانه زنبوری را در نظر بگیرید که از مخلوط کاغذ و کامپوزیت ساخته شده اند، که اغلب به دلیل استحکام بالا، انتخاب محبوبی برای سیستم‎های سبک وزن هستند. با این حال، از آنجایی که هسته آنها از شبکه‎ای از سلول‎های باز و بزرگ تشکیل شده است، لذا پانل‎ها باید در چندین لایه چسب و پوست پیچیده شوند تا از ورود آب و گرد و غبار جلوگیری شود.

نتیجه گیری کاربرد پلی یورتان در خودرو سازی

در بررسی کاربرد پلی یورتان در خودرو سازی باید گفت که موادی مانند فوم پلی یورتان را می‏توان با استفاده از ساختار سلول تولید کرد که در برابر آب مقاوم است و بنابراین در اثر نفوذ آب پوسیده، خم یا لایه لایه نمی‎شود. علاوه بر این، فوم مجهز به خاصیت خود پوست شوندگی است که به طور خودکار آب بندی می‎شود و آماده رنگ آمیزی یا پوشش است و به این ترتیب ظاهر و بافت مناسبی را به دست می‎‌آورد.

سوالات متداول

پلی یورتان در کدام بخش خودرو کاربرد دارد؟

بوش های تعلیق پلی اورتان
پایه های انتقال پلی اورتان
پایه‌‎های موتور پلی اورتان
چرخ دنده‌‎های‎ پلی اورتان
مهر و موم‌‎های پلی اورتان
فنرهای پلی اورتان
پوشش های پلی یورتان
استفاده از پلی یورتان در ضربه گیر

مزیت استفاده از پلی یورتان در خودرو چیست؟

یکی از مهمترین مزایای آن این‌ست که با کاهش 10 درصدی وزن خودرو می‌تواند به بهبود مصرف سوخت 6 تا 8 درصد منجر شود.
همچنین سایر مزایا در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *