تعمیر بتن [4 روش اصلی ترمیم بتن + علل خراب شدن بتن]

تعمیر بتن با تزریق

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

بتن را می­توان به عنوان یکی از مهم­ترین مصالح ساختمانی نام برد. بتن‌­ها از ترکیبات شن، ماسه و آب تشکیل شده است. هرگونه اشتباه در محاسبات ساخت بتن موجب می­‌شود تا بتن به ‌طور کامل خراب و غیر قابل استفاده شود. در این مقاله می­خواهیم در رابطه با انواع روش­­های تعمیر بتن و ترمیم بتن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

عوامل خراب شدن بتن چه مواردی است؟

گاهی پیش می­‌آید که بتن به دلایل گوناگونی به‌طور کامل خراب شده و غیر قابل استفاده باشد. از عوامل خراب شدن بتن می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

خوردگی فولاد تقویت کننده

میلگرد فولادی در داخل بتن محافظت می شود زیرا محیط بتن بسیار قلیایی است و از زنگ زدگی جلوگیری می کند. اما اگر یون‌های کلرید مانند نمک‌ (استفاده برای یخ زدایی) وجود داشته باشد، کلرید “لایه غیرفعال کننده” قلیائیت اطراف فولاد را از بین می‌برد و به آن اجازه زنگ زدگی می‌دهد. زنگ، حجم بیشتری نسبت به فولاد دارد و انبساط آن به بتن فشار می آورد و آن را تحت کشش قرار می دهد و باعث ترک خوردن بتن و ترکیدن آن می شود. کلریدها از طریق ترک یا با نفوذ ساده از ساختار منافذ، به بتن می رسند.

تجزیه انجماد و ذوب (انجماد و ذوب پیوسته مایع/آب در بتن)

بتن متخلخل است، بنابراین اگر آب وارد آن شود و یخ بزند، پوسته های کوچکی را از سطح جدا می کند. نمک های یخ زدایی آن را بدتر می کند. این فرآیند معمولا پوسته پوسته شدن نامیده می شود و می تواند در اولین زمستان رخ دهد و با گذشت زمان بدتر شود. هنگامی که شدید باشد، می تواند منجر به تخریب کامل بتن شود. حباب هوای مناسب به طور کامل از پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند.

در ویدئو زیر می‌توانید نحوه با تعمیر بتن در مقیاس کوچک و بزرگ آشنا شده و مراحل ترمیم بتن را بشناسید. برای مشاهده لازم ست با وی پی ان متصل شوید.

https://youtube.com/watch?v=deS96zGrjiY
ترمیم بتن

سایر دلایل تخریب و نیاز سازه به تعمیر بتن

  • ضربات شدیدی که به بتن وارد می‌­شود و آن را از بین می­‌برد.
  • تغییر فصول یکی از عوامل متعدد خرابی بتن­ها است.
  • خشک شدن ناگهانی بتن که باعث می­‌شود بتن در خود جمع شده و ترک بخورد.
  • پدیده‌­های طبیعی هم می­توانند در خراب شدن بتن مؤثر باشند.
تخریب بتن

تعمیر بتن با بتن ریزی مجدد

یکی از روش­های تعمیر و ترمیم بتن که امروزه بیشتر از آن استفاده می­شود بتن ریزی مجدد است. در این روش سعی می­‌شود تا حفره‌­های آسیب دیده بتن را به وسیله قالب بندی بتن ترمیم کرد. سطح مورد نظری که باید مورد مرمت سازی قرار گیرد ابتدا باید مرطوب شود. بعد از مرطوب کردن سطح مورد نظر باید بتن ریزی را شروع کرد.

ترمیم بتن با بتن ریزی مجدد

ضخامت بتن ریزی که در سطح مرمت شده انجام می­شود بیش از 30 سانتی متر نباید ورود کند. قالب بندی بتن ریزی به گونه­ای باید باشد که پس از یک روز بتوان آن را باز نمود. همچنین پاک کردن بتن­های اضافی هم باید در دستور کار قرار گیرد تا بتن مثل روز اول خود استاندارد شود.

پس از اینکه بتن ریزی انجام شد همان‌طور که در پاراگراف بالا توضیح دادیم پس از یک روز می­توانید آن را باز کنید. پس از باز کردن سطح قالبی باید بتن را قبل از اینکه عملی روی آن انجام دهید ابتدا در درجه 15 تا 26 خشک کنید و سپس از آن استفاده نمایید.

ترمیم بتن با بتن پاشی

این روش به عنوان پرکاربردترین گزینه در تعمیر بتن به شمار می­آید. بتن پاشی را می­توان جز اصلی­ترین روش­های تعمیر و ترمیم بتن دانست. در بتن پاشی ابتدا بتن آسیب دیده را ارزیابی می­کنیم اگر سطح آسیب دیده بتن زیاد باشد باید در چند لایه بتن پاشی را روی آن انجام داد.

با استفاده از دستگاهی که  نازل آن نوک انحرافی دارد به میزان 45 درجه کار بتن پاشی انجام می­شود. عناصری که به بتن­‌ها پاشیده می­شود مخلوطی از آب و سیمان و ماسه است. این عناصر ابتدا در کامیون­های مخلوط کن درست می­شود تا به مرحله اجرای کار برسد.

موادی که در کامیون درست می­شود با استفاده از یک باکت به قیف پمپ می­رسد. هنگامی که مواد درست شده به قیف پمپ رسید با استفاده از هوای تحت فشار داخل پمپ مخلوط عناصر به سطح بتن پاشیده می­شود که به اصطلاح به آن بتن پاشی می­گویند.

تعمیر بتن با بتن پاشی

مزیای بتن پاشی

  • در این روش نیازی به قالب گیری و یا متراکم کردن قالب وجود ندارد.
  • سرعت کار در بتن باشی بسیار بالا می­باشد و نسبت به سایر گزینه‌­های تعمیر بتن بسیار به صرفه تر است.
  • در این روش لایه­‌های پیوند زا استفاده می­شود.

ترمیم بتن با تزریق

یکی دیگر از روش­های ترمیم و تعمیر بتن تزریق است. این روش را در موارد خاص مورد استفاده قرار می­دهند. به‌طوری که تنها در آسیب­های جزئی بتن از آن استفاده می­کنند. مراحلی که باید در تعمیر بتن با تزریق طی شود به شرح زیر می­باشد:

  • اول با استفاده از مواد شیمیایی سطح بتن آسیب دیده را پاک سازی کنید.
  • روزنه‌­های مشخص در تزریق نصب شود.
  • درزبندی‌هایی که در بتن مشخص شده را با استفاده از چسب­های ویژه باید پر کرد.
  • حالا به مرحله تزریق می­رسیم. در این مرحله با استفاده از پمپ­‌های مخصوص تزریق عمل تزریق را انجام می­دهیم و خلأهای موجود را پر می­کنیم.
  • به محض اینکه تزریق به پایان رسید شیر روزنه بسته می­شود و از روزنه بعدی باید ادامه عملیات تزریق انجام شود.
تعمیر بتن با تزریق

پاکسازی پس از تعمیر بتن با تزریق

زمانی که مراحل تزریق را انجام دادید نوبت به پاک‌سازی بعد از عملیات تزریق می­رسد. در این هنگام باید سطوح قابل مشاهده را حذف و از بین ببرید. می­توانید این عمل را با ساب زدن یا تراشیدن انجام دهید و محیط را کامل بازسازی کنید.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که برای احتیاط مقداری ملات همراه خود نگه دارید تا در زمانی که حفره بتن نیاز به مرمت سازی و ترمیم داشت بتوانید از این ملات­ها استفاده نمایید.

مزایای تعمیر بتن با تزریق

  • این روش مقاومت سازی مکانیکی بسیار بالایی را دارد.
  • قابلیت شست و شو یکی از مزایای این روش است.
  • مقاومت کششی و فشاری بالایی را تحمل می­کند.
  • در برابر تغیرات دما و انبساط کاملاً پایدار می­باشد.
  • تنوع رنگی و قابلیت ترمیم آسانی را دارد که می­توان آن را به عنوان شاخص ترین مزایای این مورد نام برد.

تعمیر بتن با استفاده از گروت

در یک نگاه کلی می توان اذعان نمود که گروت سیمانی ازجمله مصالحی می باشد که تشکیل شده از آب، سیمان، ماسه و افزودنی های متداول دیگر می باشد. به طورکلی از گروت ها جهت پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ، لایه لایه شدن و یا خرد شدن استفاده می شود؛ بنابراین از این لحاظ می توان کاربرد گروت را مشابه با ملات ترمیم بتن دانست.

آشنایی با نکات مهم درگروت ریزی برای ترمیم بتن

به منظور گروت ریزی در فضای موردنظر علاوه بر انجام درست و اصولی رویه مطرح شده نیاز است تا نکاتی را درزمینه اجرای گروت ریزی رعایت نماییم که این موارد به شرح زیر می باشد:

  • به یاد داشته باشید که نقاطی که قرار است گروت ریزی در آن انجام گیرد باید از آلودگی های مختلف نظیر گردوغبار و آلودگی روغنی تمیز گردد.
  • جهت پاک کردن سطوح از گردوغبار باید قبل از انجام عملیات گروت کاری از پمپ باد استفاده نمود.
  • لازم به ذکر است که ابتدای گروت ریزی به مدت ۱۵ دقیقه بوده و پایان آن نیز ۲ ساعت می باشد. همچنین مقدار انبساط گروت بعد از عملیات گروت ریزی حدود ۲ درصد می باشد.

سخن آخر در مورد تعمیر بتن

در این مقاله به بررسی علل مختلف خراب شدن بتن و انواع روش های ترمیم بتن پرداختیم. همچنین برای اطلاع از آخرین محصولات مرتبط به صفحه ملات تعمیری مراجعه فرمایید.

با همکاری: Concrete Network

عوامل خراب شدن بتن چه مواردی است؟

گاهی پیش می‌­آید که بتن به دلایل گوناگونی به‌طور کامل خراب شده و غیر قابل استفاده باشد. از عوامل خراب شدن بتن می­‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ضربات شدیدی که به بتن وارد می­شود و آن را از بین می‌­برد.
تغییر فصول یکی از عوامل متعدد خرابی بتن­ها است.
خشک شدن ناگهانی بتن که باعث می­‌شود بتن در خود جمع شده و ترک بخورد.
پدیده‌­های طبیعی هم می‌­توانند در خراب شدن بتن مؤثر باشند.

تعمیر بتن با بتن ریزی مجدد چیست؟

یکی از روش­های تعمیر و ترمیم بتن که امروزه بیشتر از آن استفاده می­شود بتن ریزی مجدد است. در این روش سعی می­شود تا حفره­‌های آسیب دیده بتن را به وسیله قالب بندی بتن ترمیم کرد.

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

4 پاسخ

  1. فیلمی که از تعمیر بتن گذاشتین خیلی خوب بود! خصوصا وسایلی که تو ترمیم بتن استفاده شد خیلی جالب بود.
    شما خودتون هم تعمیر بتن انجام می‌دین؟

    1. خواهش می‌کنیم، خوشحالیم براتون مفید بوده؛ برای اطلاع از محصولات و خدمات ما میتونین به صفحه محصولات رفته و یا با شماره های 02122097265 یا 02122097266 تماس بگیرین تا به صورت رایگان راهنمایی تون کنن.

  2. مقاله خوبی بود، زیاد در مورد تعمیر بتن اطلاع نداشتم ولی خب این مقاله یه دید خوب بهم داد
    ممنون از شما

    1. خوشحالیم براتون مفید بوده جناب شریفی. سعی می‌کنیم مطالب بیشتری در خصوص ترمیم بتن در آینده نزدیک در اختیارتون بذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *