انواع کفپوش پلی اورتان + 7 ابزار نصب

کفپوش پلی اورتان | کفپوش پلی یورتان

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

کفپوش پلی اورتان چیست؟ برای نصب کفپوش پلی یورتان چه ابزاری لازم ست؟ مزایای استفاده از این نوع کفپوش چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

آشنایی با کفپوش

امروزه هر بنایی نیاز به نوعی کف سازی دارد. همانگونه که از نامش پیداست، به هر نوع لایه و موادی که جهت کف‌ سازی یک ساختمان به کار برده می‌شود، کفپوش می‌گویند. کفپوش‌های گوناگون و زیادی برای بناها وجود دارند که هر یک بر اساس مزیت‌هایی که دارند برای ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شوند. علاوه بر ویژگی‌ها و کاربرد‌های فنی، از جمله بهترین خصوصیات کفپوش‌ها، اثرگذاری زیاد آنها در دیزاین و نمای داخلی ساختمان‌ها است.

کفپوش صنعتی پلی اورتان
کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی اورتان چیست؟

کفپوش پلی یورتان نوعی کفپوش است که سطح آن با رزین‌های مرغوب و باکیفیت تولید می‌شود. این کفپوش از پلیمر‌های تخصصی بوده که در صنایع مختلفی چون  فوم سازی و لایه‌های صنعتی بیشترین کاربرد را دارد. مزیت‌های کفپوش پلی اورتان موجب استفاده زیاد آنها در زمینه پوشش شده است. این کفپوش دو قسمتی است که در مقایسه با دیگر مدل پوشش‌ها دارای خصوصیات گوناگون می‌باشد. بدون حلال بوده و به خاطر چسبندگی فوق العاده به انواع سطوح، رتبه خوبی در زمینه کفپوش به خود اختصاص داده است.

انواع کفپوش پلی یورتان

کفپوش‌های پلی اورتان انواع مختلفی دارند که کاربردهای هر کدام متفاوت است. برای آگاهی بیشتر شما عزیزان در ادامه مواردی از این کاربرد ها را مرور خواهیم کرد:

کفپوش پلی اورتان ورزشی

از بهترین قابلیت‌‌های کفپوش پلی اورتان صنعتی استفاده در مکان‌های ورزشی است. با توجه به قابلیت انعطاف پذیری و استحکام در برابر ضربات، این کفپوش انتخاب مناسبی برای مکان‌های ورزشی است. زیرا با گذشت زمان مرغوبیت آن از بین نمی‌رود.

کفپوش پلی اورتان ورزشی
کفپوش پلی یورتان ورزشی

کفپوش پلی یورتان صنعتی

این نوع کفپوش برای مکان‌های صنعتی انتخاب خوبی است. چرا که استحکام مناسبی در برابر عناصر خطرناک صنعتی و شیمیایی دارد. از دیگر موارد استفاده این کفپوش، در سطح‌های لوله می‌باشد. دوام بالا و نصب راحت سبب بکارگیری این کالا در سطح‌های لوله است.

کفپوش پلی اورتان صنعتی
کفپوش پلی یورتان صنعتی

کفپوش پلی یورتان ضد جرقه

این کفپوش ضد جرقه ظرفیت رسانایی دارد. پلی یورتان ضد جرقه با رد کردن جریان برق ساکن از داخل خود از جرقه جلوگیری می‌کند. با این وجود در فضاهایی که امکان دارد جرقه خسارات غیر قابل جبرانی را وارد کند مثل انبار‌های باروت، بهتر ست از این نوع کفپوش استفاده شود.

کفپوش پلی اورتان ضد جرقه
کفپوش پلی یورتان ضد جرقه

کفپوش پلی اورتان ضد خش

 در جاهایی که خش افتادگی کف برای کاربران اهمیت دارد، استفاده از این کفپوش مورد خوبی است. البته باید گفت که کفپوش های پلی یورتان آیین نامه‌ها و شاخص‌های خاص خود را دارد و باید آزمایشات شیمیایی، فیزیکی و… را که مخصوص آن است طی کرده باشد.

کفپوش پلی یورتان ضد باکتری

این کفپوش که با نام کفپوش بهداشتی یا بیمارستانی شناخته می‌شود، یکدست، فاقد درز و کاملاً صاف بوده تا محیطی جهت رشد میکروب‌ها نباشد. همچنین قابلیت شستشو دارد و در برابر عناصر شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. بر روی این نوع کفپوش‌ها می‌توان طرح‌های گوناگون با رنگ بندی‌های متفاوت ایجاد کرد. به علت استحکام مکانیکی زیاد آن، برای محیط‌های پر ترافیک از آن استفاده می‌شود.

کفپوش پلی اورتان پارکینگ

کفپوش پارکینگ روی سطح‌هایی چون فلز، موزاییک، آسفالت و…قابل استفاده است؛ و به علت سبک وزن بودن، وزن بنا را در مقایسه با دیگرکفپوش‌ها کم کرده و تعرفه‌های دیگر نیز کم می‌شود. کفپوش صنعتی پلی یورتان پارکینگ بهترین مورد برای پارکینگ‌‌های ساختمان‌ها، عمومی و … می‌باشد. از جمله دیگر مزایای آن شستشوی راحت، حفاظت و بازسازی آسان و کم هزینه و طول عمر بالا است. غیر از این، کاربرد های دیگر استفاده از پلی یورتان در ساختمان را می‌توانید مطالعه فرمایید.

کفپوش پلی یورتان سه بعدی

کفپوش سه بعدی باعث تنوع در دکوراسیون داخلی ساختمان می‌شود، که هر بیننده ای با دیدنش شگفت زده می‌گردد. این کفپوش از تصویر‌های دارای زاویه همراه ورقه‌های نیمه شفاف گوناگون جهت ایجاد طرح سه بعدی بودن تصویرها استفاده می‌کند. ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا در برابر ساییدگی، لغزنده نبودن، قابلیت شستشو و… را برای این نوع کفپوش می‌توان نام برد. موارد استفاده آن در حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی  است.

مزایای کفپوش پلی اورتان صنعتی

  1. مقاوم در برابر نور و آسیب: مقصود از استحکام نوری این است که در برابر نور خورشید آسیب نمی‌بیند. همانگونه که می‌دانید ترکیب اپوکسی در مقابل آفتاب آسیب دیده و این امر به شکل گچی شدن نمایان می‌شود. کفپوش پلی اورتان صنعتی فاقد این نقص می‌باشد.
  2. دوام سایشی: این کفپوش به دلیل وجود ترکیب یورتانی، دارای دوام سایشی بالایی است که این هم به میزان دشواری کفپوش وابسته است.
  3. انعطاف پذیر و بدون شکنندگی: کفپوش پلی یورتان نسبت به نوع اپوکسی مقاوم تر است. همینطور در پلی یورتان صنعتی باید سختی آن بالا باشد زیرا در غیر اینصورت در برابر ساییدگی مقاوم نخواهد بود.
  4. قیمت مناسب همراه با اجرای مقررات زیست محیطی: از جمله مهمترین خصوصیات پلی یورتان فراهم کردن سلامت زمان اجرا و در مرحله استفاده و نیز تامین مقررات معین شده ارگان‌های محیط زیست گوناگون در دنیا است. کفپوش پلی یورتان کم هزینه ترین کفپوش جهت پاسخگویی به نیاز صنعت‌های مختلف است.

نصب کفپوش پلی اورتان

نصب کفپوش پلی اورتان
نصب کفپوش پلی یورتان

برای نصب کفپوش پلی اورتان باید با تجهیزات و روش اصولی نصب آن آشنا باشیم؛ این کار نیازمند تجربه و آگاهی ست و توصیه می‌شود حتما به دست یک متخصص انجام شود.

لوازم و تجهیزات مورد نیاز نصب کفپوش

برای نصب کفپوش پلی یورتان نیاز به یکسری لوازم و ابزارهایی است که کار با آن را آسان کرده و نتیجه کار بسیار مطلوب و مناسب خواهد شد. تجهیزات لازم جهت نصب کفپوش به شرح زیر است:

  • غلطک هواگیری
  • اسپری
  • ماسک
  • همزن مکانیکی
  • غلط اجرای نصب
  • لوازم آماده کردن سطوح
  • کاردک صاف و شانه دار
  • و…

روش نصب اصولی کفپوش

نصب کفپوش پلی اورتان مانند نصب کفپوش اپوکسی است. ولی به خاطر حساس بودن زیاد این کفپوش به رطوبت موجود در محیط، سبب می‌شود تا نتوان این کفپوش را بر روی سطح‌های بتنی اجرا کرد. چرا که وجود رطوبت در بتن موجب فوم شدن پلی یورتان می‌شود. بنابراین در اکثر جاها قبل از اجرای پلی یورتان لایه اول و وسط را اپوکسی زده و فقط لایه آخر را پلی یورتان استفاده می‌کنند. مراحل نصب آن بدین شرح است:

  • آماده سازی سطوح: سطوح مدنظر باید سفت و یکدست باشد. با این کار ترک‌خوردگی و عیب‌ها سطح برطرف می‌شود.
  • اعمال پرایمر اپوکسی: رزین اپوکسی خالص و به رقیق با حلال بر روی سطوح بطور یکسان اجرا می‌شود.
  • اجرای لایه میانی: کار مهم این لایه بالا بردن دوام مکانیکی و چسبندگی جهت اجرای ورقه‌های بعدی می‌باشد. برای همین اپوکسی با سیلیس ترکیب و استفاده می‌شود.
  • بتونه کاری: بعد از اجرای لایه وسط، بتونه کاری صورت می‌گیرد تا نقص‌ها ظاهری کفپوش مثل ترک خوردگی و منافذ رفع شوند.
  • اجرای لایه نهایی: بعد از انجام مراحل ابتدایی و میانی، نوبت اجرای لایه پایانی کفپوش پلی یورتان است. این کار باعث دوام و انعطاف پذیری زیاد سطح می‌شود.

جمع بندی

انتخاب پوشش خوب برای کف بناها، یک دغدغه مهم و جدی است. تعرفه‌های بسیاری را برای نصب در پی دارد، و خوب است تا بهترین و برترین مواد به کار برود. کفپوش صنعتی پلی یورتان از جمله به روز ترین پوشش‌ها برای بناها است که استفاده زیادی در مکان‌های داخلی و بیرونی دارد.

با همکاری: آریا سطح

سوالات متداول

کفپوش پلی اورتان در چه مواردی کاربرد دارد؟

پلی یورتان ورزشی : برای سالن های ورزشی به دلیل انعطاف پذیری و استحکام.
پلی اورتان صنعتی: برای مکان های صنعتی به دلیل استحکام در برابر عناصر خطرناک صنعتی و شیمیایی.
ضد جرقه، ضد خش، ضد باکتری، کفپوش پارکینگ و سه بعدی انواع دیگر کاربرد های این کفپوش ست که در این مقاله بررسی شد.

برای نصب کفپوش پلی یورتان ، چه تجهیزاتی لازم ست؟

غلطک هواگیری
اسپری
ماسک
همزن مکانیکی
غلط اجرای نصب
لوازم آماده کردن سطوح
کاردک صاف و شانه دار
و…

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

یک پاسخ

  1. بخش روش نصب کفپوش پلی اورتان خیلی کاربردی بود.
    من برای پارکینگ الان درگیرش هستم
    یکم حداقل الان بیشتر سر در میارم که چطوریه
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *