همه چیز در مورد رنگ پلی یورتان +7 کاربرد مهم

رنگ پلی یورتان

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

رنگ ­های صنعتی همیشه جرئی از رنگ‌های خاص و ویژه در جهان بوده است. یکی از بهترین رنگ­‌های صنعتی در جهان رنگ پلی یورتان یا پلی اورتان می­باشد. این رنگ بر پایه رزین ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی را در برابر عوامل طبیعی از خود بروز می­دهد.

این رنگ نیز دارای زیرشاخه­‌های دیگری است. در ادامه بیشتر در رابطه با انواع رنگ پلی یورتان آشنا می­شوید. با ما همراه باشید.

رنگ پلی یورتان
رنگ پلی اورتان

رنگ پلی یورتان چیست؟

رنگ پلی یورتان با ترکیبات شیمیایی که پایه آن رزین بوده است تشکیل می­شود. همچنین این رنگ با استفاده از مکمل ماده­‌ای به نام ایزوسیانات به وجود می­‌آید. این رنگ­ها کاملا با رنگ­‌های ساختمانی تفاوت دارند و نوعی رنگ صنعتی هستند.

رنگ پلی یورتان به علت وزن مولکولی فوق­‌العاده بالای خود موجب می­‌شود تا ساختار و مقاومت آن بسیار بالا برود. لایه پوششی که این رنگ دارد باعث می­‌شود تا در برابر شرایط بد محیطی بسیار باثبات و با دوام باشد. رنگ­‌های پلی یورتان علاوه بر ویژگی­‌های فیزیکی، خوش رنگ و براق می­‌باشند.

همچنین این رنگ خاصیت خود تمیز شوندگی دارد که بسیار منحصر به فرد و جذاب است.

رنگ پلی یورتان چگونه ساخته می شود؟

حال که با رنگ‌­ پلی یورتان آشنا شدید بد نیست که بدانید این رنگ­ها چگونه ساخته می‌­شود. همانطور که در بخش قبلی گفته شد این­ رنگ­ها نوعی پلیمر هستند. رنگ­های پلی یورتان از مولکول­های کوچکی به نام مونومر ساخته شده است.

انواع رنگ پلی یورتان به سه شکل خاص تولید می­شوند که عبارتنذ از:

  • جامد
  • مایع
  • فوم

مواد به کار رفته در ساخت این موارد بسیار چسبنده و برای پوشش فولاد به کار می­روند. رزین­‌های حراتی که در داخل آن‌­ها به کار می­رود می­توانند با یک گرمای تنظیم شده به جامد تبدیل شوند. دسته­‌ها و زیر شاخه­‌های رنگ پلی اورتان به شرح زیر است:

  • الاستومرها
  • ترموپلاستیک

الاستومرها

الاستومرها یکی از انواع رنگ پلی اورتان می­باشند که از مواد لاستیکی تشکیل شده‌­اند. این نوع رنگ­ها می­‌توانند شرایط فرم خود را حفظ کنند و در برابر آسیب­‌های فیزیکی تاب بیاورند. الاستومرها این ویژگی­ را دارند که تغییر شکل دهند و پس از مدتی به حالت اولیه خود بازگردند.

ترموپلاستیک‌­ها

این مواد پلاستیکی بسیار در سراسر جهان محبوب بوده و یکی از بهترین­ انواع رنگ پلی یورتان می‌­باشد. این رنگ­ها سطح و رویه صافی دارند. همچنین می­توانند یک حالت قابل نفوذ در برابر سیالات ایجاد نمایند. از این ماده در مکان­‌هایی که بسیار پر تنش است استفاده می­‌کنند.

کاربردهای رنگ پلی یورتان

رنگ پلی یورتان چه کاربردهایی دارد؟

رنگ پلی اورتان کاربردها و ویژگی­‌های بسیاری را در پوشش دهی انواع سطوح­ دارد. بیشترین کاربردهای رنگ پلی یورتان به شرح زیر می­باشد:

  • پوشش کف­‌ها
  • هوافضا
  • تجهیزات مکانیکی
  • کشتی سازی
  • خطوط لوله‌­ای
  • سقف­‌های فلزی
  • توربین­‌های بادی

پوشش کف­‌ها

کفپوش­‌هایی که با استفاده از رنگ های­ پلی اورتان ساخته می­شود قابلیت استفاده در اماکن صنعتی و تجاری را دارد. همچنین سالن­‌های بولینگ پراستفاده‌­ترین مصرف کننده این کفپوش‌­ها می­باشد. اگر به مکان‌های ورزشی رفته باشید سطوح براقی را مشاهده کرده­‌اید که بسیار خوش رنگ هستند.

در محیط‌­های ورزشی بیشترین ­اولویت در کفپوش کردن سطوح، رنگ پلی اورتان می­‌باشد.

کفپوش پلی اورتان

هوافضا

از انواع رنگ های پلی یورتان در پوشش‌­دهی قطعات هواپیما استفاده می­‌شود. این پوشش در عمر بالا و استقامت زیاد قطعات هواپیما کاربرد دارد.

تجهیزات مکانیکی

همانطور که مطلع هستید تجهیزات صنعتی مهم­ترین بخش یک صنعت می­باشد. تجهیزات مکانیکی به مرور زمان رو به فرسوده شدن می­رود و دیگر قابل استفاده نیست. با استفاده از پوشش­‌هایی که از رنگ پلی یورتان تولید شده است می­‌توانیم آن را در سطوح تجهیزات مکانیکی استفاده کنیم. این امر موجب می­شود تا فرسوده شدن دستگاه­ها با کندی هرچه تمام­تر پیش رود.

کشتی سازی

از رنگ پلی یورتان در عایق بندی و آب بندی کشتی­ها استفاده می­شود. این پوشش­ها با استفاده از ویژگی­های منحصر به فردی که دارند از فرآیندهای مخرب مانند خوردگی و رطوبت جلوگیری می­کنند. همچنین وسایل غواصی از رنگ­های پلی یورتان در سطح خود استفاده می­کند که موجب استقامت و مقاومت بالا در آب­ها می­شود.

خطوط لوله­‌ای

شاید بیشترین کابرد رنگ­های پلی یورتان در لوله­ها باشد. سطوح پوششی پلی یورتان برای حفاظت از مسیرهای لوله­ای و گازی که در زیرآب است بسیار کاربردی می­باشد. پلی یورتان­ها با استفاده از خواص مقاومتی خود جلوی ترکیدگی و سایش لوله­ها را می­گیرد.

سقف­‌های فلزی

رنگ­های پلی یورتان با استفاده از رنگ­های اکریلیکی که در خود تولید می­کنند موجب می­شود تا طول عمر سقف­های فلزی را زیاد کند. این کار موجب صرفه­جویی در وقت و هزینه است.

توربین بادی

یکی دیگر از کاربردهای رنگ­ پلی یورتان در پوشش دهی سطوح توربین می­باشد. از رنگ پلی یورتان برای رنگ زدن به پره­ها و پایه­های توربین استفاده می­شود. پوششی که توربین­ها در اثر رنگ به خود می­گیرند سالیان سال باقی می­ماند.

مزایا و معایب استفاده از رنگ پلی یورتان

رنگ­های پلی یورتان مزایا و معایبی را به همراه دارند. مزایای آن به شرح زیر می­باشد:

  • تطبیق پذیری بالا
  • نقش حفاظتی
  • دوستدار محیط زیست
  • کاربرد آسان و ایمن

اما در انواع رنگ های پلی یورتان معایبی نیز وجود دارد. اولین عیبی که می­توان به این نوع رنگ­ها گرفت از دست دادن قدرت خود در برابر نورخورشید است. این اتفاق در بازه زمانی رخ می­‌دهد. این اتفاق به دلیل ترکیب مواد شیمیایی موجود در رنگ­های پلی یورتان است.

روکش رنگ جدید را نمی­توان روی روکش قدیمی استفاده کرد. علت آن وجود محلول­های فعالی است که در رنگ وجود دارد. اگر روی روکش قدیمی روکشی جدید استفاده کنیم باعث چین و چروک شدن آن می­شود.

از دیگر معایب آن می­شود به قدرت چسبندگی اشاره کرد. این امر موجب می­شود تا پوشش رنگ خود را سریع از دست بدهد.

زمان نگهداری رنگ پلی اورتان
ماندگاری رنگ پلی اورتان

مدت زمان ماندگاری رنگ پلی اورتان

مدت ماندگاری رنگ پلی اورتان بستگی به مکانی که از آن استفاده شده است دارد. به صورت میانگین اگر بخواهیم در نظر بگیریم این نوع رنگ 12 الی 24 ماه قابلیت ماندگاری دارد. البته هر چند ماه یکبار باید سطح آن ترمیم شود تا ماندگاری آن افزایش یابد.

بهترین رنگ پلی یورتان

رنگ­های پلی یورتان انواع گوناگونی از لحاظ برند و نوع ظاهری دارد. شما با در نظر گرفتن مکانی که قصد استفاده از این رنگ را دارید باید بهترین رنگ را از لحاظ کیفی و ظاهری برای خود انتخاب نمایید.        

سوالات متداول

رنگ پلی اورتان چقدر ماندگاری دارد؟

به صورت میانگین اگر بخواهیم در نظر بگیریم این نوع رنگ 12 الی 24 ماه قابلیت ماندگاری دارد. البته هر چند ماه یکبار باید سطح آن ترمیم شود تا ماندگاری آن افزایش یابد.

رنگ پلی یورتان چه کاربردهایی دارد؟

کفپوش ها
هوافضا
تجهیزات مکانیکی
کشتی سازی
خطوط لوله‌­ای
سقف­‌های فلزی
توربین­‌های بادی

Star

قیمت: تماس بگیرید

سیستم عامل: پادراپات پارس

دسته برنامه: شیمی ساختمان

امتیازدهی ویرایشگر:
4.97

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *