علت ریزش ساختمان متروپل 1401 [ضعف نظارت فنی]

علت خراب شدن ساختمان متروپل

اشتراک گذاری

فهرست مطالب

محمود سروری روز پنجشنبه 12 خرداد ماه 1401، در جمع خبرنگاران در آبادان افزود: برای بررسی شرایط فنی ساختمان متروپل گروهی از افراد فنی و عمرانی شورای عالی استان‌ها عازم آبادان شدند تا به اشتباهات و سوءاستفاده‌هایی که در ساخت این ساختمان انجام شده رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه ریزش ساختمان متروپل نشان از ضعف ناظران این ساختمان دارد گفت: مشکل نظارت فنی بر ساختمان‌ها در کشور وجود دارد.
رییس شورای عالی استان‌ها گفت: علت ریزش ساختمان متروپل به صورت فنی بررسی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا در نشست مشترکی با سازمان نظام مهندسی موارد کوتاهی در روند احداث ساختمان متروپل را به صورت دقیق بررسی و اعلام کنیم.
سروری افزود: تلاش بر این است از این حادثه تلخ، درس عبرت گرفته شود تا شاهد تکرار چنین حوادث ناگواری در کشور نباشیم.
وی بیان کرد: در ریزش ساختمان متروپل آبادان، آنچه که محرز است مجموعه عظیمی از تخلفات رخ داده است و به طور قطع این ساختمان در بخش های طراحی، نظارتی و اجرایی با مشکلاتی روبه رو بوده است.
سروری افزود: یکی دیگر از علل ریزش این ساختمان ، گزارش ندادن ناظران است که می‌توان در شبکه مقصران این اتفاق تلخ این مساله را نیز مطرح کرد.
وی با رد شایعه انحلال شورای اسلامی شهر آبادان گفت: بحث انحلال شورای شهر مبتنی بر یک فرآیند قانونی است و وهله نخست باید اثبات شود که این شورا در این اتفاق مقصر بوده است.

بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد جاری ریزش کرد.

بنا به آخرین اخبار رسید به دست تیم تحریریه پادراپات پارس، متاسفانه تاکنون اجساد ۳۷ نفر از زیر آوار این برج ۱۱ طبقه خارج شده است.با گذشت ۱۱ روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی ماموران امدادی ادامه دارد.

خراب شدن ساختمان متروپل

عدم گزارش ناظران ساختمان متروپل

همچنین رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: یکی از علل ریزش ساختمان متروپل، گزارش ندادن ناظران بوده است که می‌توان در شبکه مقصران این اتفاق تلخ، این مساله را نیز مطرح کرد.
پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان و حساس شدن شهرداری‌ها و شوراها به بحث ایمنی ساختمان‌های پرخطر، شورای شهر تهران نیز به صورت جدی به بحث ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران وارد شده است.

بر همین اساس قرار است طی چند روز آینده از سوی سازمان آتش‌نشانی، لیست 129 ساختمان پرخطر شهر تهران را اعلام کند تا شهروندان تهرانی از موقعیت جغرافیایی آنها مطلع شوند.

همچنین در پی ریزش ساختمان متروپل، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در سفری به استان خوزستان از وضعیت عملیات آورابرداری ساختمان بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از متروپل گفت: ریزش متروپل نشان از ضعف ناظران این ساختمان دارد و این بحث را همچنین باید به کشور تعمیم داد زیرا مشکل نظارت فنی بر ساختمان‌ها در سطح کشور وجود دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: علت مساله ریزش متروپل به صورت فنی بررسی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در نشست مشترکی با سازمان نظام مهندسی و شورای عالی استان‌ها موارد قصور در متروپل را به صورت دقیق اعلام کنیم.

سروری عنوان کرد: تلاش بر این است که از این حادثه تلخ، درس عبرت گرفته شود تا از تکرار چنین حوادث ناگواری در کشور جلوگیری شود.در ریزش متروپل، آنچه که محرز است این است که مجموعه عظیمی از تخلفات رخ داده است و قطعاً این ساختمان در بخش‌های طراحی، نظارتی و اجرایی با مشکلاتی مواجه بوده است.

سروری گفت: یکی دیگر از علل ریزش ساختمان متروپل، گزارش ندادن ناظران بوده است که می‌توان در شبکه مقصران این اتفاق تلخ، این مساله را نیز مطرح کرد.

وی با رد شایعه انحلال شورای شهر آبادان، گفت: بحث انحلال شورای شهر مبتنی بر یک فرآیند قانونی است و در وهله نخست باید اثبات شود که شورای شهر در این اتفاق مقصر بوده است یا خیر.

 

منبع: تسنیم ، ایرنا

این مقاله با همکاری تیم تحقیق و توسعه و تیم تحریریه شرکت پادراپات پارس نگارش شده ست.

نظرات مخاطبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *